Moduler på Master i Uddannelse og Læring
Modul 1: Hverdagsliv, socialisation og læreprocesser i kontekst
Modul 1 har til formål, at den studerende skal opnå viden om og forståelse af mennesker som lærende subjekter, deltagere og aktører. Der fokuseres på hverdagslige læreprocesser i formelle og uformelle kontekster, og der arbejdes med at forstå læreprocesser ud fra et deltagerperspektiv. Den studerende tilegner sig og dokumenterer kvalifikationer og kompetencer til, på baggrund af teoretisk viden og kvalitative videnskabelige metoder til produktion og analyse af empirisk materiale, at gennemføre en undersøgelse af læreprocesser i en social kontekst. Herunder at den studerende tilegner sig erfaringer og forståelse af forholdet mellem forskning, videnskab og professionelt arbejde.
Fagligt indhold
- Hverdagsliv
- Socialpsykologi
- Interaktion og socialisation
- Socialisation, sprog og kultur
- Arbejde og subjektivitet
- Læreprocesser som både kognitive, sociale og psykiske processer
- Læreprocesser og identitetsdannelse i livshistorisk og biografisk perspektiv koblet til køn
- Ungdom, biografi og uddannelsesvalg
- Empiriske metoder i forskning i læreprocesser
- Læreprocesser i kontekst
- Analyse og fortolkning af interviewtransskriptioner og af notater fra deltagende observation
Uddannelseselementer i modul 1
- Kursus: Hverdagsliv, socialisation og læreprocesser (7,5 ECTS)
- Kursus: Empirisk forskning i læreprocesser i kontekst (7,5 ECTS)
- Projekt: Læreprocesser i kontekst (15 ECTS)
Modul 2: Organisation, uddannelse og læring i samfund
Modul 2 har til formål, at de studerende skal opnå viden om, hvilken betydning samfundsprocesser og historiske udviklingstræk har for uddannelsesinstitutioner, organisationer og professioner samt herunder, hvordan samfund og historie kan sættes i relation til individers erfaringer og handlinger. De studerende opnår viden om, hvordan læringsmiljøer udgør kontekster for subjektive læreprocesser. Modul 2 har til formål at afrunde, evaluere og dokumentere masteruddannelsen som lære-, kvalificerings- og kompetenceudviklingsproces. Der arbejdes videre med både kvalitative og kvantitative metoder, men med et større fokus på empiriindsamling til analyser af interaktionsprocesser, felter og kontekster samt dokumentanalyser. Modulet omfatter ligeledes forberedelse til og gennemførsel af masterprojektet.
Fagligt indhold
- Professionalisering, fag og faglighed
- Uddannelsespolitik og styring af uddannelser
- Uddannelsernes historiske udvikling - velfærdsstat og uddannelse
- Globalisering, det multikulturelle samfund og social integration
- Betydningen af køn, social klasse, etnicitet og lokalitet for uddannelse
- Læringsmiljøer i arbejdslivet - arbejde, praktik og organisation
- Uddannelsesplanlægning, kompetenceudvikling og livslang læring
- Evaluering, kompetencer og vidensformer
- Metoder og videnskabsteori i uddannelsesforskning
Uddannelseselementer i modul 2
- Kursus: Samfund, organisation og uddannelse (5 ECTS)
- Kursus: Metoder i empirisk forskning i organisation, uddannelse og læring (5 ECTS)
- Kursus: Videnskabsteorier og metoder i uddannelsesforskning (5 ECTS)
- Projekt: Masterprojekt (15 ECTS)