| Nyhed

Ny forskning: 4-dages arbejdsuge er ikke en entydig succes

En stor gruppe medarbejdere i Kerteminde Kommune har siden juni 2022 kun arbejdet fra mandag til torsdag. Arbejdslivsforskere fra RUC har fulgt projektet, og er nu klar med en række konklusioner.
Janne Gleerup
Arbejdslivsforsker på Roskilde Universitet Janne Gleerup. Arkivfoto: Uffe Weng.

For tiden er der meget opmærksomhed om, hvorvidt 4-dages arbejdsuge kan løse de belastninger, som mange oplever i arbejdslivet. Forskere, konsulenter, arbejdsgivere og medarbejdere beretter om reduceret stress, bedre arbejdsmiljø og øget produktivitet.

Forskere fra Center for Arbejdslivsforskning ved Roskilde Universitet har fulgt Kerteminde Kommunes forsøg med 4-dages arbejdsuge. Medarbejderne i forsøget arbejder 35 timer fra mandag til torsdag. For at opfylde de 37 timer har de derudover to timer kaldet "kompetencetimer", som de selv skal flette ind i løbet af ugen.

Forsøget viser, at omlægning til 4-dages arbejdsuge rummer både fordele og ulemper og resultaterne nuancerer dermed de typisk meget positive fortællinger, som kendetegner mediernes fremstilling af fænomenet.

Janne Gleerup
Janne Gleerup påpeger, at de mest entydigt positive resultater oftest kommer fra cases, hvor modellen for 4-dages arbejdsuge indebærer, at medarbejderne fortsat har fuld løn, men hvor arbejdstiden reduceres med 1/5.

Fakta om forskningsprojektet

• Casestudie i Kerteminde Kommune, omfatter en større gruppe ansatte.
  • I forskningsprojektet undersøger forskere, hvordan medarbejdere og lederes arbejdsliv forandres af omlægning til 4-dages arbejdsuge, samt hvordan borgerbetjeningen påvirkes.
  • Undersøgelsesperioden strakte sig fra 2022-2023 og er udført af lektor i arbejdsliv Janne Gleerup (på billedet), lektor i arbejdsliv Agnete Meldgaard Hansen og lektor i arbejdsliv Henrik L. Lund, Center for arbejdslivsforskning, Institut for Mennesker og Teknologi, RUC.